Archief - Notities van lezingen
5
politiek * geschiedenis
De mens moet het zijne doen. Dit is eigenlijk in een nutshell wat men
onder politiek behoort te verstaan. Zodra de mens zich gaat bezig
houden met dingen buiten zijn dagelijkse sfeer, zogenaamd dus met
staatsleiding met wereldleiding en dergelijke, betekent dat dat hij
zich tot god maakt en geen vertrouwen heeft in de leiding van God al
zegt hij dit niet zo, maar meent het zelf beter te weten, beter te
kunnen.
Van de mens wordt in de Bijbel slechts verlangd dat hij dingen doet die
verband houden met de omgang met anderen. Hij behoort zijn gezin te
onderhouden, vrienden te helpen (ook, zoals uitdrukkelijk vermeld
wordt, vijanden) doch nergens wordt van de mens verlangd politiek te
bedrijven in de zin zoals de heidenen dit inderdaad in grootse stijl
deden en doen. Als de mens inderdaad het zijne doet, dat wat hem
ontmoet op zijn menselijke wijze bejegent, dan is dit de enige en de
beste politiek, dan komt inderdaad alles in de wereld langs de zachtste
en kortste weg. Zodra hij echter het oordeel tot zichzelf neemt, dus
weer de boom der kennis voor zich neemt, komt de moeilijke weg en
ontstaan er oorlogen, ellende, etc.
Het is niet eenvoudig de mens ervan te overtuigen, dat hij van al die
dingen moet afblijven, want de mens heeft niet het vertrouwen, dat het
dan wel goed komt. Dit vindt zijn oorzaak in het feit dat hij slechts
vertrouwen heeft in zichzelf en als hij er niet aankomt, dan is hij
bang dat de dingen spaak zullen lopen.
Politiek in de zin zoals wij die tegenwoordig kennen, is derhalve
zuiver heidens. Het was in de oudheid het principe van Griekenland,
Rome, Assyrië, Babylon, Egypte en hoewel men zich aan de
lotgevallen van deze volkeren en culturen zou kunnen spiegelen, is men
blijkbaar verblind en wil en kan dit niet zien. Juist het in heidense
zin niet-politiek zijn heeft de grootste gevolgen gehad. Niemand kan
zeggen, dat de figuren in de Bijbel politiek hebben gehandeld. Voor het
moment leken zij dan ook van ondergeschikt belang; uiteindelijk echter
zijn slechts zij de enige belangrijken en al het andere is slechts
franje en achtergrond, die alleen ter illustratie en versiering erbij
is.
Bovenstaande tekst is copyright © 2007 erven F. Weinreb.
|