18
Bechour (eerstgeborene) * 1 * Brio (schepping) * 2-wereld * 2e
wereld * Mitsraim (Egypte) * Levi * Awoudo (dienst) * 22 * 273*
Rega (moment) * Goloes (exil)* lijden
Het woord "eerstgeborene", namelijk Bechor heeft een zeer typische
getalopbouw, namelijk het is in getal 2-2-2. Het is alsof dit
wezenlijke van het woord niets anders wil dan loochenen dat de
eerstgeborene ook inderdaad eerstgeboren is, want "eerstgeborene"
zou feitelijk in getal moeten zijn 1-1-1. Voor ons oog is de
eerstgeborene de eerste, pretendeert ook de eerste te zijn en het
zou tegen alle logica van ons ingaan als wij zouden zeggen dat de
eerstgeborene juist niet de eerste is.
Zo is het ook met de schepping als geheel, de schepping die juist
ook met de 2 begint, terwijl alles erop wijst dat de aarde en
daarmede bedoelen wij natuurlijk het heelal, dus de hele schepping,
het eerste is en er buiten en er voor niets had kunnen zijn. Deze
inbeelding op zijn eerstelingschap was juist zo sterk in Egypte als
representant van dit aardse en menselijke denken en daarom werd in
Egypte ook juist deze eerstgeborene, deze zich inbeeldende 1
geslagen en weggenomen. Dit wegnemen van deze 1 betekent de
bevrijding. Een eerstgeborene, dus datgene dat zich voor onze ogen
en aan onze logica als 1 voordoet is in feite toch altijd de
tweede; de 1 staat altijd daar-buiten. En juist Mitsraim met de
2-heid in de naam zelfs voelde zich zo echt 1.
En nu kwam als losser van de eerstgeborenen de stam Levi. Al het
eerstgeborene, zowel van mens als van dier, moest eigenlijk via
Levi gelost, bevrijd worden. Levi is, zoals de naam al zegt, de
geleider en Levi was ook in werkelijkheid de geleider uit Egypte
naar Kanaän, was bij de tempel de geleider van het voorhof van het
volk naar de plaats van de priesters en is altijd op de grens
tussen twee werelden, reikt om zo te zeggen de hand van de ene
wereld aan de andere. De eerstgeborene wordt dus om zo te zeggen
bevrijd van zijn 1-inbeeldingen doordat hem de werkelijke 1 getoond
wordt, doordat hij overgebracht wordt naar en verbonden wordt met
de werkelijke 1. Men kan het als volgt voorstellen
en dit is zo met de hele wereld het geval. De hele wereld moet
juist door de geleider overgebracht worden, verbonden worden met de
1, omdat zodra zij zich losmaakt van die 1 zij de overtuiging
krijgt zelf 1 te zijn, zelf alles te kunnen en te moeten begrijpen
en te moeten inpassen in haar maten en dingen verwerpt, die niet in
de maten van de 2 passen.
Er waren tegenover de Levieten bij de telling van het volk 22000
eerstgeborenen en 22000 Levieten. De kleine overrest van 273 is
reeds elders besproken. Dit getal 22000 laat zien dat de Levieten
er voor niets anders waren dan juist geleider te zijn voor de
eerst-geborenen, geleider te zijn voor de wereld. Hun aantal klopt
met het aantal eerstgeborenen. Bovendien laat dit getal 22000 zien
dat dit dan ook de lange weg is, de weg door de 22 letters, de weg
van de 22 jaar van de ballingschap, de jaren welke Jacob afwezig
was van Izaäk, de jaren welke Jozef afwezig was van Jacob, waarbij
dus de verbinding verbroken is en de lange weg, de weg van het
lijden gegaan moet worden om verlost te worden. Men denke ook aan
de 22ste psalm.
De overrest van 273 is het getal Rega dus het getal "ogenblik". Er
is deze overrest, die de mogelijkheid maakt de verlossing in een
moment, in een flits te krijgen met het alternatief te behoren tot
deze 273 of wel te behoren tot deze 22000. Beide wegen van lossing
door Levi staan open: de lossing door het komen van het inzicht,
door de genade ervan en de lossing door de lange weg van het
lijden. De overbrenger is Levi die zoals ook de woestijntocht laat
zien, deze overbrenging in de lange tijd doet geschieden, de tijd
van 40 jaar omdat het volk gekozen had voor de lange weg, omdat God
zelf eigenlijk voor het hele volk niet de korte weg via de
Filistijnen genomen had doch de langere weg omdat deze langere weg
de aanvalsmogelijkheid geringer maakt, de mens verbrokkelt,
krachtelozer maakt en de mogelijkheid aan het kwaad ontneemt om
staande op de mens de wereld aan te vallen. De 1 van de Bechor is
niet meer in de mens sedert de bevrijding uit Egypte, dus eigenlijk
ook sedert de schepping is het de Levi in de mens, die geleidt, die
overbrengt. De 1 van de Bechor is een overrest uit de oude
werelden, het oude heidendom en de mens zoals hij nu is kan al
verlost zijn, kan al in zich hebben de geleiding, de overbrenging,
de verbinding naar de werkelijke 1.
Bovenstaande tekst is copyright © 2007 erven F. Weinreb.