ACADEMIE VOOR DE HEBREEUWSE BIJBEL EN DE HEBREEUWSE TAAL |
||
Notities van lezingeninternet 106 Beis hamikdash * kern-kringen *
tijdrekening * deze wereld * deze tijd
Sedert de verwoesting van de tempelן is de aanschijn van de
wereld volkomen veranderd; door het aanwezig zijn van het Beth
hamikdash (de tempel) had de hele wereld een volkomen ander
aspect.God woonde toen zichtbaar hier en om die reden kunnen wij
juist op het gebied van zintuiglijke waarneming, van historische
kijk, geen vergelijking maken tussen de tijd ervoor en de tijd
erna. Alle berekeningen lopen te pletter juist tegen dit heel
anders worden van de wereld. Om die reden werd toen ook niet
gerekend met de jaren sedert de schepping maar met zo en zoveel
jaren uit een bepaalde fase. De reeks kan niet overspringen van
kern op kring.
Daarom waren er vóór het (Chorban) de verwoesting van de
tempel, verschijnselen die bij ons alleen vertaald kunnen worden,
doch niet als zodanig direct beleefd en zouden wij die vertaling
nalaten en eenvoudig transponeren van de ene wereld in de andere,
dan komen wij niet alleen tot fouten, maar ook tot situaties, die
eigenlijk vreemd aandoen, afstoten. Handelingen, zoals in de
Bijbel gedaan, kunnen niet uitgebeeld, zelfs niet in gedachten
uitgebeeld worden in de dingen zoals wij die ons voorstellen en
zien. Men moet duidelijk beseffen dat de wereld anders is
geworden en het zou niets anders dan een vernedering voor het
Beth hamikdash zijn als men eenvoudig over het verdwijnen
hiervan heenstapte en deed alsof verder niets in de wereld
veranderd is.
Alle Midrashim vertellen daarom dan ook hoe sterk de wereld in
ieder opzicht veranderde na deze gebeurtenissen en dat deze
wereld met de andere slechts door vertaling kan worden
vergeleken. Het is weer alsof men te maken heeft met het
schaduwbeeld tegenover het werkelijke.
En zodra men van het nu als 1 uitgaat en het ander daarmee wil
begrijpen, is er wanbegrip en een verkeerde weg. De Nawie
(profeet) is ook iets uit die andere wereld, die door het woord
eveneens vertaalde. Daarom is Reshith Chochmah (de aanvang
van wijsheid) de Jirath HaShem (het zien, inzien, vrezen
van God). Slechts als men werkelijk Jirath HaShem heeft,
kan men inzicht, wijsheid hebben en die Jirath HaShem
houdt in dat men zelf beseft vooral nu in de kring te leven en
niet de dingen te gaan meten met de maten uit die
kring. Bovenstaande tekst is copyright © 2004 erven F. Weinreb. |
|
Copyright © 2024 Academie voor de Hebreeuwse Bijbel en de Hebreeuwse Taal.